У наших школах, як і в школах інших країн, існують середні нормативи по швидкості читання. Нижче представлена порівняльна таблиця середньої кількості слів в хвилину, які встигає прочитати школяр молодших класів (9 - 10 років) в Україні та інших країнах.
Країна, мова | Слів на хвилину, читання вголос наприкінці початкової школи |
США (англійська) | 115 — 140 |
Італія (італійська) | 116 — 124 |
Індія (хінді) | 62 — 64 |
Бразилія (португальська) | 93 — 96 |
Україна | > 95 |
А наскільки швидко читають дорослі?
У серпні 2012 р. дослідження, проведене Сюзанною Трауцеттель-Клосінскі і Клаусом Дьетцем, дало наступні результати усередненої швидкості читання дорослої людини з розбивкою по мовам. Очевидно, що ця швидкість дуже сильно залежить від структури мови і довжини слів (в китайській і японській мовах слова у звичному нам розумінні просто відсутні).
Мова | Слів на хвилину | Складів | Символів |
Арабська | 119.2 | 292.7 | 528.2 |
Китайська | 95 | 153 | 153 |
Англійська | 153.5 | 210.7 | 664.5 |
Французька | 133.5 | 205.8 | 681.4 |
Німецька | 132.2 | 226.5 | 678.5 |
Італійська | 134.8 | 291.6 | 683.3 |
Польська | 126.8 | 270.4 | 699.5 |
Російська | 126.5 | 301.7 | 678.4 |
Турецька | 109.3 | 293.6 | 696.1 |
Навіщо читати швидко?
Існують теоретичні підстави вважати, що занадто повільне читання, а радше, відсутність навичок швидкого читання, ускладнює розуміння. Прочитування одного слова за раз, із паузами між словами, робить вилучання інформації в обсязі більше цього слова (максимум попереднього) майже нездійсненним завданням. Справа в тому, що короткочасна пам'ять має обмежений запас, так що уповільнення потоку інформації призводить до переповнення цього сховища. Це ніби якщо б ви намагалися розглянути монументальне художнє полотно через квадратний отвір розміром 3 x 3 см. Текст просто втрачає загальний зміст. Також ненормально низький темп призводить до втрати інтересу й уваги: дитина замислюється, відволікається і навіть встає і йде по інших справах.
Однак темп читання, який трохи нижче шкільного нормативу, не повинен викликати у батьків і вчителів паніку.
Варто зазначити, що в школах швидкість читання перевіряють, змушуючи дітей читати вголос, і це може істотно спотворювати фактичні показники засвоєння тексту з наступних причин:
- У деяких дітей немає проблем з читанням «до себе», мовчки, але є труднощі при зв'язуванні літер з певними звуками і їхньою вимовою (різновид дислексії). Їхня швидкість читання виявляється заниженою через проблеми з промовою.
- Деяким людям (зокрема, мені) важко водночас читати і розуміти те, про що вони читають. Звук власного голосу, необхідність артикулювати і робити паузи сильно відволікають від змісту тексту. Таким чином, людина торохтить механічно, не отримуючи користі від читання.
- Дитина може соромитися своєї вимови, тембру голосу, вона може заїкатися або шепелявити, і все це негативно позначається на її показниках.
І навіть якщо у дитини немає таких проблем, гнатися виключно за кількістю слів на хвилину, на мій погляд, безглуздо.
Швидше не значить краще
Ви помічали, як начитують аудіокниги професійні диктори в студіях? Вони не просто бубонять на швидкість — вони грають голосом, зітхають, інтонують, витримують багатозначні паузи, затримують дихання. Їм важливо донести враження, настрій, а не тільки банальні факти сюжету. До речі, у вміння додавати смислові відтінки за допомогою голосу є назва — просодія.
Бути хорошим читачем — це значить не тільки і не стільки ковтати важкі томи за день. Деякі діти дуже ретельно підходять до будь-якої роботи, так що якщо вони читають повільно, але при цьому дуже уважно вникаючи в суть, якщо вони потім здатні переказати прочитане і зробити з нього вірні логічні висновки, то ніякої проблеми немає. Точна кількість слів за хвилину набагато менш важлива, ніж той факт, що її не можна значно підвищити без серйозної шкоди для розуміння тексту. Зараз з'явилося досить багато компаній і авторських курсів, що пропонують навчити вас або вашу дитину (за чималу суму) секрету швидкісного читання. Моя порада: заощадьте гроші! Різниця між тим, що вони обіцяють, і тим, чого реально можна досягти, просто колосальна. Єдиний гарантований спосіб прискорити читання — пробігати текст «навскоси», залишаючи поза увагою левову частку описів, ліричних відступів та інших довгот, які здаються нам неважливими. Я згадую свій власний досвід в такому швидкочитанні: в шостому класі нам задали прочитати «Дон Кіхота», а книгу просто неможливо було ніде дістати (це зараз майже все доступно в електронному вигляді, а в ті часи потрібно було пішки обходити всі міські бібліотеки). Подруга поділилася зі мною книгою тільки за два дні до уроку літератури. І я цього «Дон Кіхота» подужала, але сьогодні сильно про це шкодую: такий сумний досвід начисто відвернув мене від цієї, напевно прекрасної, книги. Куди вони їхали? Хто була ця дама? З ким там хотів битися Дон Кіхот? Хто всі ці люди???
Як одного разу пожартував Вуді Аллен: «Я пройшов курс швидкочитання і прочитав "Війну і мир" за двадцять хвилин. Там було щось про Росію».
Тому я не особливо засмутилася, коли кількість слів за хвилину у сина навіть трохи впала за рік. Він перестав захлинатися і тараторити, намагаючись вразити вчительку. Для мене головне, що він закохується в читання з кожним днем все більше.
А як справи з технікою читання у ваших діток?
25 травня 2020 року