Мій батько у 16 років покинув школу, щоб влаштуватися на свою першу роботу. Він так і не закінчив вишу, але якби він таки вступив до університету, він би вивчав літературу. Він обожнював словесність і рідну мову, особливо поезію.
Батько ковтав книжки одну за одною та читав мені й моєму братові кожного вечора. До теперішнього дня я залишаюся вдячною йому за ту любов до книжок та слова, яку він викликав у мене та мого брата.
Ще 20 років тому батьки (чоловіки) посоромилися б і візок вулицею прокотити, а сьогодні вже нікого не дивує, коли вони ходять із дітьми по магазинах за покупками, до дитячого майданчика та на прийом до лікаря. Однак коли справа стосується читання книг дітям, більшість чоловіків — ба навіть жінок теж — як і досі вважають, що це не входить до кола батьківських обов’язків.
У більшості родин саме мами частіше за все читають своїм дітям. Недавнє дослідження, що його провела британська благодійна організація Booktrust, показало, що матері на 50% частіше читають своїм дітям, ніж батьки. За даними цього дослідження, 42% матерів щоденно читали своїм малюкам: для порівняння, лише 29% батьків робили те ж саме. Батьки частіше читали дітям дошкільного віку та старше, але навіть тим, кому вже виповнилося п’ять років, щоденно читали 75% матерів і тільки 60% батьків.
Якщо у минулому батько вважався головним чином годувальником та головою сім’ї, то у наші дні тата намагаються проводити більше часу із своїми дітьми та брати участь у безпосередньому догляді за дитиною, у тому числі годуванні та укладанні до ліжка. Нам відомо, що така участь унікальним чином сприятливо відбивається на різноманітних аспектах розвитку дитини. Коли батько відіграє активну роль у щоденних заняттях та розпорядку денному дитини, та менше ризикує вирости у «складну» дитину, легше соціалізується та краще вчиться у школі.
У ході нашого власного дослідження за участю 500 батьків із низьким рівнем доходів ми з’ясували, що у випадку, якщо батько часто читає своїй дитині з перших днів життя, це чинить сильний вплив на його мовні здібності роком пізніше та на його навички грамотності ще два роки поспіль. Такі результати нас дуже здивували.
Що нас вразило ще більше, так це те, що читання книг мамами не чинило настільки ж сильного ефекту на розвиток дитини. Тож що такого особливого у тому, що тата читають своїм дітям?
Придивившись уважніше до того, що відбувалося у процесі читання, ми виявили, що тата використовували більш абстрактні та складні поняття.
Читаючи книгу своїй дитині, вони часто проводили паралелі між подіями у книзі та власним досвідом малюка. Наприклад, якщо у книзі йшлося про драбину, багато батьків згадували випадок, коли вони останнього разу лазили по драбині на дах або користувалися нею у роботі. Мами цього не робили. Мами здебільше загострювали увагу на тому, що відбувалося у книзі, та часто просили дітей назвати або полікувати якісь предмети чи визначити кольори.
Виходить, що, читаючи, тата іншим чином, у своєму унікальному стилі, сприяють розвитку дитини. Батьків часто хвалять, коли вони грають із дітьми в агресивні, «чоловічі» ігри, і такі розваги дійсно корисні для дітей.
Однак зважаючи на те, як багато з сучасних дітей, особливо хлопчиків, погано читають, важливо залучати до спільного читання якомога більше батьків. Часто батьки навіть не усвідомлюють, наскільки багато діти переймають від батьків через приклади їхньої поведінки.
Спостерігаючи за батьком, який читає книгу, дитина засвоює дуже чітку думку про те, що татові цікаво із нею проводити час, до того ж тато при цьому залучає дитину до одного з найкорисніших та доброчинніших зайнять, яке сприяє її розвитку.
Спільне читання не тільки допомагає дітям розвивати мовні та когнітивні навички та підвищувати грамотність, воно також зміцнює відносини. Наприкінці довгого дня що може бути краще, ніж перед сном послухати, як тато читає кумедну історію про безглуздих монстрів! Читання книжок — це така справа, якою можна займатися будь-коли та де завгодно: у черзі у супермаркеті, на прийомі у поліклініці, на пляжі та, звісно, вдома.
Читання у буквальному сенсі формує мозок, як з’ясувалося у ході нещодавніх досліджень із використанням МРТ. Тому настійно рекомендуємо якомога більшій кількості тат читати своїм дітям.
Спільне захоплення книжкою також допомагає розвити у дитини дрібну моторику, адже її можна попросити перегортати сторінки або тримати у руках книжку. Татам слід допомагати дітям працювати над цими навичками: наприклад, складати із ними пазли, малювати, писати або вирізати з паперу.
Часто усіма цими речами займаються матері, але що заважає батькам? Батьки можуть привнести до цих зайнять інший підхід, ставлення і навіть форми спілкування, що обов’язково позитивно відіб’ється на дрібній моториці та мовних здібностях дитини.
Отже, шановні тата, частіше читайте своїм дітям та починайте якомога раніше. Також виймайте із шаф пластилін, пазли, крейди та ножиці — та з користю проводьте час із дитиною, водночас закладаючи у неї найважливіші навички та здібності, які стануть їй у нагоді у пізнішому віці.
14 лютого 2018 року