Згідно даних масштабного науково-дослідницького проекту з вивчення читацьких навичок, хлопці обирають для читання прості для розуміння дитячі книжки та не дуже вдаються у зміст прочитаного.
Хлопчики скільки завгодно можуть виправдовуватися, що читання журналів чи розмірковувань друзів у соцмережах замість класичних романів — це просто справа смаку. Однак результати двох масштабних досліджень навичок маленьких читачів Великої Британії звели нанівець подібні відмовки.
Незалежно від свого віку чи жанру літератури, хлопці як правило читають менш уважно, ніж дівчата.
Вони витрачають менше часу на осмислення слів, ледаче пропускаючи цілі фрагменти сторінок. До того ж, кажуть у звіті, вони схильні обирати надмірно прості для читання книжки, а це значить, що їм складніше поступово переключитися на більше важкий матеріал.
За обома науковими публікаціями стоїть їхній співавтор, професор освітніх та соціальних досліджень Університету Данді, Кіт Топпінг: у першій публікації цитуються дані, отримані від 852 тис. учнів у 3243 школах (це десята частка від загальної кількості дітей у Великій Британії), а у другій аналізуються відповіді контрольних робіт зі ступеню розуміння прочитаного матеріалу, що їх написали 150 тис. дітей у 967 школах. Автори публікацій доходять невтішливого висновку з приводу хлопців вікової категорії від 5 до 18 років: «Їхні звички далекі від ідеалу, а успішність нижча».
У рамках першої наукової публікації професор Топпінг пише: «Хлопчики продемонстрували набагато гірший результат (у порівнянні з дівчинками — прим. пер.): отримали більш низькі оцінки зі швидкості читання та в середньому неправильно відповідали на запитання хлопці — будь-якого віку — часто цілком пропускають цілі абзаци чи навіть сторінки, тоді як дівчинки менш схильні до такої поведінки.
У рамках свого другого дослідження Топпінг намагався з’ясувати, чи впливає на показники читання жанр книжки — художня або нехудожня література. За словами Топпінга, можна було б заперечити, що хлопчики рідше за дівчат читають оповідальну, тобто художню, літературу, і це одна з причин, з якої дівчата показали себе краще.
І хоча дослідження підтвердили, що хлопцям дійсно менше подобається читати повісті та романи, ніж дівчатам (особливо у середній школі), вони й іншу літературу все одно читають менш уважно та вдумливо, ніж дівчинки.
Сам Топпінг зізнався, що збентежений цими результатами. Що цікаво, соціально-економічний статус (тобто рівень заробітку у родині, район мешкання, професія батьків та ін.) тут був ні до чого, на відміну від досліджень інших дитячих здібностей, у яких від незмінно чинить великий вплив.
«До хлопців необхідно донести зміст цих результатів. Вони, можливо, думають про себе: “Велика річ! Я просто не люблю читати художню літературу. Я люблю читати журнали, веб-сайти й інструкції до відеоігор”. Але дослідження показало, що вони й у цих жанрах проявляють себе аж ніяк не краще, ніж у читанні романів».
Топпінг вважає, що для того, щоб допомогти хлопцям зосередитися на змісті прочитаного, треба з’ясувати, чим вони цікавляться: «Треба, щоб учителі, асистенти учителів, бібліотекари проводили час із дитиною, обговорюючи з нею, що почитати хлопчику, та при цьому пропонуючи більш складні книжки виходячи зі сфери їхніх інтересів. Ми не кажемо, що треба просто читати запоєм класику, і все буде добре. Хлопчикам треба читати книги із цікавої їм тематики, які стимулюють їхній розум та пам’ять».
До речі, не треба думати, що шкільна програма з літератури у Великій Британії складається з коміксів та Гарі Поттера! У середньостатистичній британській середній школі на уроках літератури проходять такі твори, як «Енеїда» Вергилія (не плутати з нашою «Енеїдою» Котляревського!), «1984» Джорджа Орвелла, «Великий Гетсбі» Ф.С. Фіцджеральда та інші серйозні романи класиків англійської та світової літератури, так що хлопчикам є що почитати!
А як же цю історію перевести в українські реалії? Може, британські хлоп’ята просто ледарі, а українські парубки поважають літературу для школярів та інші дитячі книжки?
Нажаль, зовсім ні, передає ТСН. За даними компанії TNS Ukraine, кількість українських дітей, які регулярно беруть у руки книжки, постійно скорочується: з 57% у 2003 р. до 52% — у 2008 р. При цьому молодь якщо і читає, то в основному літературу за шкільною програмою - популярні колись серед радянських дітей пригоди і фантастика не користуються попитом.
"На зміну книгам прийшов Інтернет, комп'ютер, телевізор і абсолютно інші цінності", - пояснює відхід від літератури співвітчизників, у тому числі молоді, експерт Інституту Горшеніна Володимир Застава. За даними опитування його організації, 80% інформації молоді люди черпають зі Всесвітньої павутини.
До чого у такій ситуації вдатися батькам? Звісно, якнайбільше читати своїм синам із раннього віку, давати їм прослуховувати аудіокнижки й аудіовистави, обговорювати поведінку героїв та порівнювати із ситуаціями з життя, щоб дати зрозуміти дитині: книжки дуже допомагають розвити характер та пізнати навколишній світ.
Ну і, зрозуміло, особливо авторитетним у цьому питанні стане батько. Коли батько читає своєму синові, він закладає фундамент майбутньої грамотності та вміння виражати свої думки.
3 березня 2018 року